Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
- Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
- Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
Op 25 januari 2017 hebben wij u toegezegd terug te kijken op onze rol bij het onderzoek over de herafweging van de verwerking van het productiewater uit Schoonebeek.
Wij starten onze terugblik in 2015 met enkele kritische rapportages van RTV-Oost en onrust onder de bewoners van Twente over lekkage van een aanvoerleiding voor injectie van het productiewater van de NAM. Gedeputeerde Bakker heeft hierop bij de minister van Economische Zaken een snelle start van onderzoek naar alternatieven voor de verwerking van het productiewater uit Schoonebeek bepleit. Daarbij heeft zij tevens een lange lijst met vragen en zorgpunten uit de regio aan de minister overlegd. De NAM is daarop (anderhalf jaar eerder dan gepland) gestart met het in de vergunning vereiste onderzoek naar de herafweging. Voor de afstemming met Twentse gemeenten heeft Gedeputeerde Lievers een begeleidingscommissie voorgezeten, waaraan ook Drentse gemeenten deelnamen. In deze periode zijn verschillende drukbezochte informatieavonden georganiseerd in Twente en in Drenthe. Ook zijn nieuwsbrieven verstuurd en is via een speciaal hiervoor ingerichte website allerhande informatie beschikbaar gesteld voor geïnteresseerden.
In juni 2016 ontvingen wij het door Royal Haskoning DHV opgestelde 'Tussenrapport alternatieven-afweging' en de Zorgpuntennotitie. Voor de beoordeling van het Tussenrapport hebben wij onafhankelijk advies van de TU Delft gevraagd. Op 14 september 2016 hebben wij u een afschrift gezonden van onze reactie aan de minister van Economische Zaken. Wij hebben in ons advies aan de minister aangegeven dat zuivering van het productiewater onze voorkeur had. Gedeputeerde Lievers heeft tevens op verschillende momenten gesproken met vertegenwoordigers van de Stichting Stop Afvalwater Twente om de zorgen uit de regio te bespreken en de input van de stichting mee te nemen in de afwegingen.
In september 2016 maakten wij de gang naar de rechter om te proberen de inmiddels hervatte injecties van productiewater stop te zetten. De rechter heeft ons verzoek afgewezen.
In december 2016 verscheen het Eindrapport 'Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek' van Royal Haskoning DHV. Na uitgebreid onderzoek naar de alternatieven, is de conclusie dat injectie van het productiewater op dit moment nog steeds de meest milieuvriendelijke verwerkingsmethode is.
Aansluitend zijn in het provinciehuis diverse klankbordbijeenkomsten gehouden om alle vragen van de betrokkenen in dit proces (provincie Drenthe, gemeenten, Vitens, waterschap Vechtstromen, stichting Stop Afvalwater Twente) te beantwoorden.
Op 23 januari 2017 heeft de minister bestuurlijk overleg gevoerd met gemeenten en provincies en ook met de Stichting Stop afvalwater Twente, over de resultaten van het onderzoek. Namens ons college was gedeputeerde Lievers hierbij aanwezig. Daarbij heeft de gedeputeerde bij de minister aangedrongen op continuering van het onderzoek naar de zuiveringstechnieken. De minister heeft hiervoor financiële ondersteuning toegezegd. Dit betekent dat vooralsnog de injectie van afvalwater wordt voortgezet maar gelijktijdig onderzoek naar zuiveringstechnieken kan doorgaan. De minister heeft aan de Tweede Kamer laten weten dat zodra een zuiveringstechniek wordt ontwikkeld met minder negatieve milieueffecten, hij met de NAM in overleg zal treden over het aanpassen van de vergunning.
Terugblikkend op dit proces, zijn wij van mening dat (gezien het feit dat wij in deze procedure niet het bevoegde gezag zijn, maar slechts de rol van adviseur konden innemen) het maximaal haalbare resultaat is behaald. Anderzijds constateren wij ook dat u en bewoners in de regio verwachtingen hadden die wij niet konden waarmaken. In de toekomst zullen wij in dit soort dossiers de verwachtingen en onze rol hierin tijdig en helder communiceren.
Het plan van aanpak versnelling verwijdering asbestdaken is door middel van een investeringsvoorstel in november 2016 door PS bekrachtigd. De provincie werkt momenteel, samen met gemeenten en marktpartijen, aan de uitvoering van deze versnelling. Uit eerdere provinciale projecten rondom asbestdaken is naar voren gekomen dat eigenaren van een asbestdak, graag één aanspreekpunt en een totaalaanbod voor ‘dak-er-af-en-nieuw-dak-er-op’ aangeboden krijgen. Dit is essentieel voor de gewenste versnelling. In de huidige marktsituatie bieden marktpartijen als asbestsaneerders, aannemers en dakleveranciers, dit echter niet.
De provincie werkt actief samen met marktpartijen om dit te organiseren. Na de zomer van 2017 zijn in drie van de vijf Overijsselse regio’s dergelijke samenwerkingsverbanden gereed om de markt op te gaan. Hierbij richten zij zich in eerste instantie vooral op bedrijven met toekomstperspectief en/of groot dakoppervlak, omdat voor deze doelgroepen er een renderende businesscase te maken is. Voor andere dakeigenaren, zoals particuliere woningbezitters en stoppende bedrijven, ontwikkelt de provincie middels pilots, opschaalbare strategieën om asbestdakvervanging voor deze groepen te organiseren. In de eerste helft van 2018 zijn de eerste resultaten hiervan bekend.
Naast stimulering van fysieke verwijdering van asbestdaken, zet de provincie in op een toename van bewustwording bij pandeigenaren over het asbestdakverbod en de mogelijkheden die een nieuw dak biedt. Hiervoor werken we samen met gemeenten, accountants, verzekeraars, banken, etc. De provincie zorgt voor uniform communicatiemateriaal dat deze partijen kunnen gebruiken in hun eigen communicatie. Dit in nauwe afstemming met het landelijk programmabureau asbestdaken en andere provincies. Het provinciale versnellingsprogramma werkt al langere tijd actief samen met alle Overijsselse gemeenten en ondersteunt hen bij: kennisuitwisseling, het opstellen van een gemeentelijk plan van aanpak, reservering van middelen op de begroting en het ontwikkelen van mogelijkheden in de ruimtelijke ordening die kunnen bijdragen aan verwijdering van asbestdaken (rood-voor-rood achtige maatregelen).
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 2.1 | 3.583 | 5.871 | 9.454 | 2.722 | 6.732 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 493 | 57 | 550 | 148 | 401 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 17.011 | 1.466 | 18.477 | 28.028 | -9.551 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 94 | 1.560 | 1.654 | 591 | 1.064 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 416 | 106 | 522 | 349 | 172 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 312 | -190 | 122 | 29 | 93 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 21.909 | 8.870 | 30.779 | 4.816 | -1.088 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | 760 | -9 | 751 | 221 | 530 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 508 | 0 | 508 | 117 | 391 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 0 | 0 | 0 | 7 | -7 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.268 | -9 | 1.259 | 345 | 914 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | -2.823 | -5.880 | -8.703 | -2.501 | -6.202 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 16 | -57 | -41 | -31 | -10 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | -17.011 | -1.466 | -18.477 | -28.028 | 9.551 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | -94 | -1.560 | -1.654 | -591 | -1.064 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | -416 | -106 | -522 | -349 | -172 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | -312 | 190 | -122 | -22 | -100 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -20.640 | -8.879 | -29.519 | -31.521 | 2.002 |
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (15 mei 2017) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf. Deze functie is een pilot en wordt de komende maanden doorontwikkeld.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
Uw Staten besluiten bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stellen alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2017-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2016-I, Monitor Overijssel 2016-II en het Jaarverslag 2016.
Meerjarige financiën KvO en EHS
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een veertien projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2017-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001) of Gerdien van der Zanden (G.vd.Zanden@overijssel.nl / 038 499 9096).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid